Wenger tar utgangpunkt i at vi er sosiale vesener og at dette har stor betydning for læring. Han setter fellesskap av praksis i sentrum av læring. Vår evne til å mestre livet og aktiv deltagelse i verden.
Wenger legger vekt på å integrere de nødvendige elementene som kjennetegner sosial deltakelse i en prosess for å lære og å kunne. Wenger sier at vi hele tiden deltar i kunnskapsnettværk enten man er på skolen, på jobb eller hjemme. Vi inngår altså i ulike kunnskapsnettverk på et gitt tidspunkt. Wengers sosiale læringsteori legger altså vekt på å integrere de nødvendige elementene som kjennetegner sosial deltagelse i en prosess for læring.
Den sosiale deltakelsen i en prosess og viktigheten av opplevelsen av nytteverdi i arbeidet er avgjørende for å holde et høyt nok aktivitetsnivå til at nettverket består.
INNHOLDSFORTEGNELSE
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar