tirsdag 20. mai 2008

Mål 4

Mål 4: Etikk går på holdninger, det som er moralsk, mens juridisk går på lover og regler. Jeg må hele veien vurdere om jeg er innenfor lovens rammer når jeg er på nett og sørge for at elevene
blir opplyst om nettvett. Hva er å dele og hva er å stjele? Det er utfordrende å finne denne
balansegangen.

Gjennomføringen av SAFT i skolen viste at mange elevene kan lite om nettvett og personvern.
De er ofte ukritiske, mange tror eksempelvis at alt som står på Wikipedia er sant. Hvordan og hvorfor lære elevene kildekritikk ?

Det finnes eksempler på at elever har kopiert oppgaver på nettet og utgitt den for sin egen. Hva sier det om etikk og moral? Er dette stjele eller dele?

Det som opptok elevene mest var bildebruk på nettet. -Hvilken konsekvenser kan det få dersom bilder kommer på avveie? -Kan jeg kopiere bilder fritt på nettet? -Hva, hvordan, hvorfor?

Her kommer vi inn på loven om opphavsrett. Elevene fikk i oppgave å finne ut hvilke lover og regler som gjelder ved bildebruk, som vi diskuterte i fellesskap etterpå.

Kildekritikk hadde vi stor fokus på i SAFT-prosjektet. -Hvordan søke informasjon? Hvordan vurdere informasjonen? -dette er sentrale egenskaper for enhver bruker av internett enten man er leser eller tekstprodusent. I tillegg til SAFT, brukte vi her TONE-begrepet på NTNU sine sider.

Ingen kommentarer: